سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروانه برج خنک کننده چیست؟ 02126145899

پروانه برج خنک کننده Cooling tower impeller یا به عبارتی فن کولینگ تاور یکی از مهم ترین اجزای کاربردی در برجهای خنک کاری در بخش هوادهی یا هوارسانی است. مهم ترین بخش سیستم هوادهی، فن یا همان پروانه برج خنک کننده است. وظیفه این قطعه در کولینگ تاور های صنعتی ایجاد جریان هوای مطلوب با مکش و دمش هوای درون برج می‌باشد. میزان هوادهی در برج های خنک کننده صنعتی تاثیر مستقیم بر راندمان خنک کاری کولینگ تاور دارد. بنابراین کارکرد صحیح این قطعه در کولینگ تاور از اهمیت بالایی برخوردار است.
عملکرد پروانه برج خنک کنندهدر یک توضیح مختصر می‌توان گفت: پروانه یا بخش فن محوری در برج خنک کننده با گردش دور محوری مشخص با مکش هوا از سمت و دمش هوا از سوی دیگر سبب ایجاد جریان مطلوبی از هوا در برج خنک کاری خواهد شد. طراحی خاص و زاویه دار پره های فن، بر عملکرد فن بسیار تاثیر گذار است. بخش مرکزی فن محوری که سبب چرخش شده این قطعه شده را شفت می‌نامند. الکترو موتور برج خنک کننده با انتقال قدرت به شفت باعث گردش این قطعه شده و در نهایت پروانه کولینگ تاور به چرخش در می‌اید.
طریقه انتقال قدرت و اتصال شفت به موتور به روشهای متفاوتی چون کاهنده دور و تسمه و پولی، گیربکس و یا اتصال مستقیم یا دایرکت درایو به صورت زنجیر به آن متصل می‌گردد. وظیفه پروانه کولینگ تاور مهم ترین مرکز هوادهی در برج خنک کاری که وظیفه آن مکش هوای بیرون از طریق لوور ها به درون برج و چرخاندن هوا به صورت مطلوب در کولینگ تاور می‌باشد. این دستگاه توسط هاب و پروانه موظف به انتقال و جابه جایی هوا درون کولینگ تاور است.
انواع پروانه برج خنک کن فن ها علاوه بر کاربری در سیستم هوارسانی کولینگ تاور در سایر تجهیزات سرمایشی نظیر اگزاست فن ها، کندانسورهوایی یا درای کولر، چیلر، هواسازها نیز کاربری دارند. بر اساس شکل ظاهری و نحوه گردش پروانه برج خنک کننده  به دو دسته اکسیال و سانتریفوژ تقسیم بندی می‌شوند. در هنگام طراحی و گزینش فن، چه مواردی مهم است؟ مطمئن شوید میزان قدرت لازم برای فراهم سازی نیرو و گشتاور پروانه کولینگ تاور با ابعاد و وزن مشخص وجود دارد. مقدار افت فشار استاتیک ایجاد شده در قسمت مکش فن و مقطع آیرودینامیکی کمترین فشار را تولید نماید. میزان هوادهی مورد نیاز را در نظر بگیرید.